Consulting – czy warto wydawać na niego pieniądze?

Oczywistym jest, że wyspecjalizowane usługi kosztują. Najczęściej kosztują dużo więcej niż usługi standardowe, których wykonania podjąć może się każdy. Tam, gdzie wymagana jest działalność fachowców, którzy posiadają specjalistyczne wykształcenie i doświadczenie, płaci się kilkadziesiąt, bądź też nawet i kilkaset razy więcej, niż ma to miejsce w przypadku powszechnie dostępnych usług. Z sytuacją taką spotykamy się przy okazji consultingu.

Moda, czy realna potrzeba?

Consulting jest usługą, z której korzysta coraz więcej klientów biznesowych (więcej informacji tutaj: http://www.strategor.pl/jak-doradzamy/). Adresowana jest ona zwłaszcza do dużych przedsiębiorstw, choć nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystali z niej również i ci mniejsi. Jedynym ograniczeniem są jednak wspomniane wyżej koszty.

Nie oszukujmy się – consulting kosztuje. Czasem kosztuje naprawdę dużo. Rodzi się wiec pytanie, czy warto ponosić takie wydatki. Czy przypadkiem nie jest tak, że płacimy za coś, z czego tak naprawdę wcale nie skorzystamy? Co bowiem, jeśli rady konsultanta okażą się nietrafione i nijak będą się miały do specyfiki naszej organizacji?

Mity i fakty

Na szczęście, z sytuacją taką spotykamy się niezmiernie rzadko. Na ogół jest, bowiem tak, że płaci się za efekty. Wiele zależy tu oczywiście od konstrukcji umowy, którą zawiera się z firmą doradczą i konsultingową. Powinien być w niej jasno sprecyzowany zakres usług, a także sposób rozliczenia. Jeśli więc konsultantów angażuje się celem wprowadzenia pewnych usprawnień, muszą być one wykonane. Jeśli tak się nie stanie (z różnych powodów), przedsiębiorca nie powinien za wykonaną usługę płacić.

Biorąc pod uwagę fakt, że działającym na rynku firmom konsultingowym i doradczym bardzo zależy na renomie, zdarza się to bardzo rzadko o ile w ogóle. W dużej mierze wynika to, bowiem z tego, że działają one z polecenia swoich klientów i rekomendacji, które udało im się zdobyć. Gdyby poziom świadczonych usług był niski, odbiłoby się to dużym echem na rynku. Złe wrażenie i podważenie wiarygodności w biznesie ciężko odwrócić. Lepiej, więc zapobiegać, niż zmagać się z konsekwencjami – z takiego założenia wychodzą właśnie firmy konsultingowe i doradcze.